torsdag 6 januari 2011

Sjuka ifrågasätts och kränks

Tack vare en framgångsrik läkarvetenskap och många års satsning på jämlik sjukvård kan de flesta svenskar känna sig trygga om de blir allvarligt sjuka. De sjukdomar som man tidigare dog i för inte så länge sedan går idag att bota. Detta är gott och väl. Nu har det insmugit sig andra problem för den som är sjuk och som inte går att relatera till själva sjukdomen. Den nya sjukförsäkringen som skapats av den sparkade socialförsäkringsministern Cristina Husmark Pehrsson (M) gör att många sjuka idag är mer oroade för sin och familjens ekonomi än om de kommer att överleva. Exemplen är otaliga av människor som blir ifrågasatta och kränkta av Försäkringskassans handläggare. Det senaste i raden av reformer som skapats av Alliansregeringen är att den behandlande läkaren fr o m 2011 inte längre får uttala sig om patientens arbetsförmåga. Det ska istället handläggarna vid Försäkringskassan göra, tjänstemän som saknar både medicinsk kompetens och personlig kännedom om patienten.
Effekterna av den sjukförsäkringsreform som skapats av Frederik Reinfeldts alliansregering kan jämföras med det som utspelas i Franz Kafkas roman Processen i 1920-talets Tyskland. Tyvärr är det få som inser att detta är en del av verkligheten i Sverige 2011.

1 kommentar:

litentanta sa...

Jag tillhör en liten "klick" som fått ny sjukskrivning efter min utförsäkring. Vet inte om jag ska vara tacksam eller inte, är nämligen under pågående utredning inför ev. epilepsikirurgi, och det är klart delade känslor inför den biten.

Läste nämligen bara häromveckan om en karl som genomgått en tinningslobsresektion (tror jag att det heter) av samma anledning och han ramlade ut ur försäkringen efter 2 veckor... Att hjärnkirurgi kräver lite längre sjukskrivning än det trodde jag var självklart men ingenting förvånar mig längre snart.

(liten off topic-kommentar också, jag är uppvuxen med en njursjuk pappa, han var ordförande i De Njursjukas Förening i Västerbotten , tror jag att de hette då, minnesproblem är lite av min specialitet)