lördag 15 oktober 2011

Fegt beslut av Socialdemokraternas VU

Så har då Socialdemokraternas mäktiga VU beslutat enhälligt att man har fortsatt förtroende för Håkan Juholt. Han må vara en skicklig retoriker, det visade han senast under partiledardebatten i Riksdagen. Men av en statsministerkandidat måste man kunna kräva mycket mer än det han hittills har visat. Jag har svårt att tänka mig att en person i Juholts ställning inte begriper att hyresersättningen från Riksdagen enbart gäller honom själv och ingen annan. Om reglerna är otydligt formulerade så brukar man ju själv alltid ta reda på vad som gäller för att inte få surt efteråt. Fyller man i deklarationsblanketten fel eller lämnar felaktiga uppgifter till Försäkringskassan så råkar man ofta riktigt illa ut.
Den storm som blossade upp inom partiet under förra veckan är säkerligen något som har legat och grott länge. Det var nog en och annan som hoppades att slutet för Juholt närmade sig. Jag kan inte påstå att Juholts ledarskap har imponerat på mig under det gångna halvåret. Hans ambivalenta sätt att leda partiet kommer att bli Socialdemokraternas fall i valet 2014. Varför denna feghet hos VU i fredags? Det är ju verkligen att underskatta sitt parti och dess medlemmar om det inte skulle kunna gå att hitta skicklig efterträdare till Håkan Juholt som kan ta striden mot Fredrik Reinfeldt.

1 kommentar:

Christian sa...

Det har gjort mig väldigt fundersam också. Varför agerar VU på det här sättet? Har man helt och hållet glömt vad Mona Sahlin fick utstå för sin Toblerone affär, som i sammanhanget är en fluga på månen. Om man nu tror att Juholt skall klara av att tvätta bort den här stämpeln så tror jag de har fel. De enda som vinner på det här är alliansen och Fredrik Reindfelt som idag gnuggar händerna och måste vara helnöjada. För Socialdemokratin är det här riktigt illa och jag tror att man kommer att få betala för det i valet 2014. Synd VU att ni inte insåg kraften i människors rättspatos gällande att göra rätt för sig, speciellt med skattebetalarna pengar.