torsdag 3 september 2009

Dags att slopa karensdagen

Då jag vaknade i morse kände jag mig rejält förkyld. Eftersom jag inte hade någon feber bestämde jag mig för att ändå gå till jobbet. En dags löneavdrag svider i plånboken trots medvetenheten om att jag riskerar att smitta mina arbetskamrater. Egoismen segrade.

Under flera år har karensdagen i sjukförsäkringen överhuvudtaget inte diskuterats förrän nu plötsligt då Sverige hotas av den s k svininfluensan. Idag vill vissa yrkesgrupper, exempelvis lärarna, få dispens från karensdagen så länge som influensaepedimin pågår. Företrädare för näringslivet har uttalat sig positivit utifrån aspekten att slopandet av karensdagen skulle stoppa smittspridningen på arbetsplatserna.

Det här är ju alldeles utmärkta förslag. Men låt det i så fall bli ett beslut som gäller tills vidare och hela arbetsmarknaden. Sannolikt skulle borttagandet av karensdagen bidra till att hindra människor från att gå till jobbet och sprida vinterkräksjuka, förkylningar och andra virussjukdomar. I slutändan en samhällsekonomisk vinst. Något som är värt att fundera över.

Inga kommentarer: