tisdag 19 oktober 2010

Göteborgs Postens osäkerhet kränker

Huvudledaren i dagens Göteborgs Posten har som rubrik "varning för gamar" och syftar på alla som anser att en ny transplantationsutredning bör tillsättas som ser över de lagar och föreskrifter som reglerar transplantationsverksamheten.
Som ingress skriver GP "När vissa sjukvårdansvariga vill få rätt att förlänga dödsprocesser för att kunna skörda organ, riskerar de att förringa människovärdet och kanske minska donationsviljan".
Det är olyckligt att Fredrik Reinfeldt har gett Göran Hägglund fortsatt förtroende som socialminister eftersom både Hägglund och KD fortfarande är väldigt osäkra hur de ska ställa sig till de frågor som handlar om organdonation. Under de fyra år som Göran Hägglund har haft ansvaret för frågan har hittills inget uträttats i syfte att öka antalet organdonationer. Det har nu visat sig att GP har exakt samma osäkra inställning som Hägglund. I två huvudledare under hösten har GP uttryckt sin rädsla för döendet och donationsprocessen med ett hypotetiskt resonemang. Bara rubriken "varning för gamar" visar på en rädsla hos ledarredaktionen och uttrycket är en direkt kränkning mot både sjukvårdspersonal och patienter, Begreppet "gamar" är första gången jag ser i det här sammanhanget på över 20 år. Åter ett bottennapp av GP:s ledarredaktion.

1 kommentar:

Hej njure sa...

Jag tycker det är bra att du reagerar, Håkan! Jag trodde knappt mina ögon när jag läste GP:s formulering. Att kalla transplantationskirurger m.fl. för "gamar" är osmakligt.
/D (som snart donerar en njure)