tisdag 12 november 2013

Varning för telefonsäljare

Jag avskyr telefonförsäljare som ringer och stör vid tider då man helst vill vara i fred. Att bli störd är trots allt inte det värsta utan det är de fula säljknepen som telemarketingföretagen använder enbart i syfte att lura till sig en kund. Numera räcker det inte att spärra sin hemtelefon via Nix utan nu har företagen istället börjat ringa till mobilen.
Idag ringde en ung kvinnlig säljare till min mobil från företaget Dentally. Hon började med att säga att jag inte skulle behöva köpa något utan att jag istället skulle få en eltandborste i present. Eftersom jag kände till företaget och deras suspekta säljknep så blev jag direkt ganska ursinnig och säljaren fick en rejäl utskällning som slutade med att jag avslutade samtalet genom att knäppa av telefonen. I denna stund vet jag inte om Dentally kommer att skicka en eltandborste och sedan binda upp ett långt avtal där jag ska prenumerera på tandborstar från dem.
Jag vill varna för alla företag som tillämpar telefonförsäljning. Säljarna låter snälla men har oftast fula knep för att binda upp en kund. Många personer har blivit lurade, speciellt personer som kanske inte har så lätt att säga nej, exempelvis äldre och personer med psykiska funktionshinder. Eftersom telemarketingföretagen tillämpar så fula knep så anser jag att det inte spelar någon roll om man som kund är otrevlig tillbak i telefonen och lägger på luren. Säg alltid nej, använd aldrig ordet ja, ett ja kan vara något man ångrar som kostar mycket.

Lyssna gärna på ett inslag i SR P4.

Inga kommentarer: