onsdag 28 januari 2009

Cristina Husmark Pehrsson bör avgå

Jag har i många av mina blogginlägg riktat kritik mot alliansregeringen, speciellt socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson, för de reformer som genomförs i socialförsäkringssystemet. Här jag inte ändrat uppfattning, utan mitt förtroende för regeringen Reinfeldt är orubbat lågt i detta avseende. Jag är både förvånad och besviken att Folkpartiet har så dåligt civilkurage att de inte vågar ta till orda och protestera vid regeringssammanträdena. Deras förändrade attityd och bristande engagemang för de svaga grupperna i samhället kommer säkerligen att straffa sig i nästa val. Folkpartiet ligger ju faktiskt inte långt från fyraprocentspärren.
Dagens fråga handlar om FK:s nonchalans mot sina försäkringstagare. Långa handläggningstider och sena utbetalningar som innebär att privatpersoner får betalningsanmärkningar och hotas med vräkning. Både statsministern och socialförsäkringsministern visar sig helt oförstående till situationen. Det skylls på den tidigare regeringen, trots att regeringen Reinfeldt haft mer än två år på sig att rätta till problemen.
Den nya generaldirektören Adriana Lender skyller också ifrån sig fastän att det framkommit att det är hon själv som ligger bakom besluten som lett till röran.
Dagens oreda hos Försäkringskassan visar åter att Cristina Husmark Pehrsson har mycket dålig insikt om konsekvenserna av den politik som hon bedriver. Detta bör leda till hennes avgång. Utnämningen av Adriana Lender till generaldirektör förstärker denna uppfattning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Återigen är det skönt att läsa när du Håkan, lyfter bladet från munnen, hoppas att oppositionen också snart börjar reagera på det skamliga sätt alliansen behandlar allas våra medmänniskor på!

Christian

Anonym sa...

Kul att du hittat till min blogg Håkan. Som bekant håller jag redan med dig om kritien.

Vi Socialdemokrater behöver se till att få ett totalgrepp på försäkringssystemen, som håller över en längre tid. De fanns som bekant brister i den även under vår regeringstid. Som den är idag(eller var innan regeringen började riva i sär den) var den anpassad efter ett samhälle där man gick nio årig grundskola och sedan fick jobb och fortsatt på i princip samma arbetsplats livet ut.

Vi behöver ett system som bär för dagens vilkor.

till Christian Farman, oppositionen hör, reagerar varje dag. Men att VI tycker att det regeringen gör är skit är uppenbarligen ingen nyhet eftersom det inte rapporteras särskilt mycket om det vi gör. Men var förvissad att det inte går en dag utan att vi är ute och pratar, debatterar eller på annat sätt arbetar med denna fråga.

Om ni inte redan är, bli en i gänget. Ni är hjärtligt välkomna som medlemmar. Vi behöver bli många fler om vi ska se till att byta regering.

skriv på min blogg eller maila mig!

Mvh Hannah

www.s-info.se/bergstedt
hannah@clmedia.nu