söndag 17 augusti 2008

Är VD löner för låga?

Har just avslutat en skön helg i fritidshuset på Orust. Det enda missödet var att det sprutade olja från oljefiltret på båtmotorn så det blev ingen båttur den här helgen heller. Då jag på landet inte hade tillgång till min vanliga tidning köpte jag en Svenska Dagbladet i butiken. Blev en aning konfunderad över en debattartikel skriven av chefsrekryteraren Bengt Lejsved där han hävdar att svenska VD:ar tjänar för dåligt. Enligt Lejsved ligger VD-lönerna i snitt på 73 000 kronor per månad, vilket är ungefär 30 procent under snittet för vad en VD i exempelvis Tyskland eller Spanien tjänar.
Det är inte första gången man hör gnället om de låga VD-lönernara i Sverige. Personligen förstår jag inte vad som är problemet. Att lönerna är så "dåliga" för en svensk VD är väl enbart hans eller hennes eget fel. Har man hamnat i den situationen att man blir VD borde man väl rimligen vara en så duktig förhandlare att man även kan förhandla sig till en bra lön. Sannolikt är orsaken att vi lever i en marknadsekonomi och 73 000 kronor är vad marknadskrafterna i Sverige har bestämt att VD ska tjäna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken klockren analys av läget! Kan inte bli mer tydligt tycker jag.