måndag 11 augusti 2008

Svenska modellen är bäst

Just hemkommen från 18 dagar i USA. Ett intressant land att besöka ur många aspekter. Vänliga människor, varierande miljöer och på många håll har man där ett skönt klimat. Det finns mycket positivt att framhålla om USA. Är du frisk och har ett välavlönat jobb kan du leva ett tryggt liv - förutsatt att du har ett tillräckligt försäkringsskydd. Om förutsättningar fanns skulle jag gärna leva och arbeta under en kortare period i exempelvis Kalifornien.
Om jag jämför trygghetssystemen i Sverige med dem USA, föredrar jag utan tvekan den svenska modellen. Som arbetstagare vill jag känna trygghet att inte godtyckligt bli sparkad från jobbet från den ena dagen till den andra. Att få betald semester i USA är ingen självklarhet. Det kan dröja många år innan man som arbetstagare överhuvudtaget kan få en enda veckas betald semester.
Jag vill känna trygghet att få den bästa sjukvården och de effektivaste medicinerna utan att behöva teckna särskilda försäkringar.
I jämförelse med USA har vi i Sverige ett utmärkt välfärdssystem som ska slå vakt om och utveckla. Vårt välfärdssystem är en allmän försäkring som vi alla solidariskt bidrar till genom att betala skatt. Att kalla vår välfärd för bidragssystem, som Fredrik Reinfeldt och andra moderater brukar inbilla svenska folket, är en ren lögn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde nyligen också en resa till USA. Vill inte ha deras sjukförsäkringsmodell. Men det var dock den som kunde hjälpa mig trotts två besök tidigare på SöS och ett antal hos min husläkare.

Läs http://enbart.blogg.se/2008/may/080531-enbart-jamforelse.html

Anonym sa...

Det är som ljuv musik i mina öron att läsa detta. Precis som du beskriver, vi har ett välfärdssystem som skall finansieras via skattemedel solidariskt av oss alla, att Fredrik och hans kompisar i alliansen ens kan nedlåta sig att kalla detta bidragsystem är löjeväckande och populistiskt.