torsdag 27 mars 2008

Fysisk träning bör vara obligatoriskt för fler

Varje onsdag sedan ett par månader deltar jag i en ”kom i gång grupp” på sjukgymnastiken på Sahlgrenska/Östra. Vi som deltar är personer som haft hjärtproblem och genomgått operationer eller PCI-behandling (ballongvidgning av hjärtats kranskärl). Det senare gjorde jag 2005 efter att ha haft problem med kärlkramp under en period. Tyvärr blev det en miss i efterbehandlingen så jag fick inte erbjudande förrän 2008 om den här aktiviteten.

Motionsgymnastiken och avslappningsövningarna är faktiskt något av det bästa som jag deltagit i under senare år. Förhoppningsvis skapar den möjlighet för mig att komma tillbaka till samma fysiska kondition som jag hade innan jag fick problem med kärlkramp.

En reflektion som jag gjorde igår under avslappningsövningen var att fysisk träning som leds av sjukgymnaster borde vara obligatoriskt för många patientgrupper. För njursjuka i alla behandlingsstadier bör det finnas motionsprogram i vårdplanen precis på samma sätt som det finns i hjärtsjukvården. Detta är något som Njurförbundet måste ta tag i och jobba mer för.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller i sak med, men tyvärr är min erfarenhet från dialysfältet att det inte fungerar riktigt. På mitt sjukhus finns en sjukgymnast som är synnerligen framåt. Tid är avsatt för träning i sjukgymnastikens lokaler, man kan gå dit före eller efter dialysen. Just det... före eller efter dialysen, det är det som är problemet. Få utnyttjar detta erbjudande. På sjukhuset vill man tillbringa så lite tid som bara är möjligt, att då frivilligt lägga en timme extra där kan vara svårt att motivera sig till. Dessutom är det ofta fysiskt omöjligt att träna efter en dialys då man kan ha lågt blodtryck och vara allmänt däckad. Däremot skulle det satsas på personlig träning under behandlingstiden. Det är mycket man kan göra, trots att man är bunden till en maskin.

Vikten måste läggas på att ge motivation till egen träning. Man kan och orkar mycket om man bara vill och vet varför man måste aktivera sig. Det behöver inte vara flådiga friskis & svettis-pass, utan kan räcka med vardagsmotion som att ta trappor i stället för hiss, promenader, stavgång etc.