måndag 31 mars 2008

Synen på skolan har två verkligheter

Den här dagen nåddes jag av ett roligt och ett dåligt besked. Numera sker kontakterna mellan skolan och föräldrarna oftast via e-post. Det är alltid trevligt att läsa breven från dotterns lärare om planeringen inför den kommande veckan. Dottern går i årskurs fyra i en klass med 19 elever, trevliga klasskamrater, bra sammanhållning och mycket bra lärare. I dag hade läraren i veckoplaneringen även bifogat ett brev till föräldrarna från rektorn som i detta meddelade att man inför höstterminen tvingas slå ihop de tre fyrorna till två klasser, vilket betyder att det blir cirka 30 elever i varje klass. Skälet är att antalet elever på skolan minskat och att den kommunala skolpengen inte ger optimal resursanvändning med små klasser.
Nu riskerar våra barn att få en kvalitativt sämre undervisning, ökad otrygghet och försämrad kontinuitet genom att klassen splittras.

I dag har skolan hög prioritet hos samtliga politiska riksdagspartier. Alla tycks vilja göra stora insatser som höjer kvaliteten i skolan. Skolminister Jan Björklunds (fp) popularitet har ökat och han driver fram det ena beslutet efter det andra om förändringar av undervisningen i skolan. På det nationella planet är skolfrågorna viktiga. Går man ned till kommunnivå tycks en annan verklighet råda. Partille kommun är ett exempel, styrd av allianspartierna, har låg skatt och god ekonomi som genererar överskott. Trots det är Partille kommun inte beredd att satsa något extra som ger eleverna i kommunen en kvalitativt god undervisning och trygghet.

Jan Björklund och hans kollegor i övriga riksdagspartier bör åka ut mer i landet och träffa partivännerna i kommunerna för att få höra deras syn på hur resurserna till skolan prioriteras. Tyvärr tror jag att de kommer att mötas av två verkligheter.

Inga kommentarer: