måndag 13 september 2010

Kampanjen mot Mona Sahlin värre än Palmehatet

”Så firar Reinfeldt sin debattsuccé” har Expressen satt som fet rubrik på sin nätupplaga idag. Rubriken för den andra artikeln om gårdagens debatt i SVT lyder; ”Sahlins ilska mot SVT inatt”. Detta trots att Mona Sahlin gjorde sin allra bästa debatt mot Fredrik Reinfeldt och att hon dessutom enligt flera politiska bedömare vann debatten.
Expressens rubriker bekräftar vad ett antal journalister skriver på Aftonbladets kultursida idag; nämligen att alliansen gynnas av tidningarnas nyhetsjournalister. Det är således inte enbart ledarskribenterna som hejar på Reinfeldt och smutskastar Sahlin.
I Aftonbladet framkommer vidare att det finns undersökningar som visar att Mona Sahlin framställs negativt vid mångdubbelt fler tillfällen än Fredrik Reinfeldt, både på förstasidorna och inne i tidningarna. Likaså har alliansen gynnats mer i pressen än det rödgröna blocket enligt undersökningar. Det räcker inte enbart med negativ text om Sahlin utan även bildkollage används för att manipulera läsarna enligt artikeln i Aftonbladet.
Oavsett var man har sin politiska hemvist är det allvarligt om tidningarnas nyhetsjournalister och politiska kommentatorer försöker manipulera sina läsare för att uppnå egna syften.
Smutskastningen mot Mona Sahlin är långt allvarligare än det s k Palmehat som växte fram inom ultrahögern under 1970- och under början av 1980-talet eftersom det är helt andra och betydligt snabbare medier som utnyttjas idag. Dagens hetskampanj mot Mona Sahlin är dessutom ett hot mot demokratin.

1 kommentar:

Kalmardamen sa...

Bra skrivet. Håller fullständigt med dig!
Skrämmande att Expressen kunde ägna sig åt en granskning av gammal Tobleronepolitik.

Carl Bildts, betydligt värre, fula affärer har inte granskats i samma utsträckning.